عملکرد:

کمک به افزایش رشد عضلات

کاهش خستگی،آسیب و دردهای عضلانی ناشی از ورزش

تقویت سیستم ایمنی

کمک به کاهش وزن

تعریف

پروتئین وی که از آب پنیر استخراج می‌شود پروتئینی با کیفیت بالا است که میزان مناسبی از تمامی آمینواسیدهای ضروری برای عملکردهای مختلف در بدن را تامین می‌کند. این پروتئین به راحتی قابل هضم بوده و به سرعت نیز جذب می‌شود. امروزه مصرف مکمل وی پروتئین به عنوان بخشی از برنامه ورزشی قدرتی، به منظور بهبود عملکرد و افزایش قدرت ورزشکاران رایج شده است.

انواع پروتئین وی:

پروتئین وی به فرم پروتئین کنسانتره و ایزوله وجود دارد که هر دو کیفیت پروتئین بالایی دارند اما تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. وی پروتئین کنسانتره محتوای غنی‌تر و طعم مطلوب‌تری دارد درحالیکه ایزوله حاوی پروتئین بیشتری است.

وی چگونه باعث تقویت عملکرد ورزشکاران می‌شود؟

وی پروتئین حاوی آمینواسیدهایی است که باعث افزایش رشد عضلات می‌شود.

وی پروتئین ترشح هورمون‌های آنابولیک را افزایش داده و درنتیجه باعث تحریک رشد عضلانی می‌شود.

وی پروتئین حاوی مقادیر مناسبی از BCAAs (آمینواسیدهای شاخه دار) به ویژه لوسین است. این آمینواسیدها نیز آنابولیک بوده و رشد عضلات را در سطح ژن و سلول تحریک می‌کند.

BCAAs باعث افزایش ساخت عضلات بعد از ورزش، کاهش خستگی حین ورزش، کاهش آسیب و دردهای عضلانی ناشی از ورزش می‌شود، به‌علاوه BCAAs منبعی از انرژی برای عضلات در طول ورزش‌های سنگین تامین می‌کند.

انجام ورزش‌های شدید باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. وی پروتئین حاوی مقادیر مناسبی از آمینواسید گلوتامین است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین گلوتامین دردهای عضلانی را کاهش داده و به بازسازی عضلات بعد از انجام تمرینات ورزشی سنگین را تسریع می‌کند.

به دلیل این ویژگی‌ها وی پروتئین میان ورزشکاران، بدنسازان، فیتنس کاران و افرادی که می‌خواهند عملکردشان در باشگاه‌های ورزشی ارتقا دهند بسیار محبوب است.

نکته: بهتر است وی پروتئین بعد از تمرینات ورزشی مصرف شود چراکه سنتز پروتئین‌های عضلانی معمولا بعد از ورزش به حداکثر خود می‌رسد.

وی پروتئین و کاهش وزن:

مصرف وی پروتئین راه مناسبی برای افزایش دریافت پروتئین در طول روز است و در کنار حفظ توده عضلانی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند:

مصرف 25% کالری از پروتئین‌ها باعث کاهش هوس‌های غذایی تا 60% شده و میل به خوردن اسنک‌های شیانه را به نصف می‌کاهد.

وی پروتئین باعث افزایش متابولیسم، افزایش مصرف انرژی و چربی سوزی می‌شود.

وی پروتئین باعث افزایش احساس سیری، کاهش اشتها و جلوگیری از افزایش وزن می‌شود.