عملکرد:

آب‌رسانی و جوانسازی پوست

کمک به ساخت کلاژن

تقویت پوست، مو و ناخن‌ها

کاهش التهاب و تسکین درد مفاصل

تعریف

هیالورونیک اسید که آن را با نام هیالورونان (Hyaluronan) نیز می‌شناسند یک درشت مولکول مهم در بافت پیوندی مهره داران است. این ترکیب پلی‌ساکاریدی توانایی بالایی در حفظ رطوبت دارد و بسیاری از نقش‌های خود را از این طریق اعمال می‌کند. هیالورونیک اسید به فراوانی در پوست (50% کل هیالورونیک اسید بدن)، زجاجیه چشم، بند ناف و مایع مفصلی وجود دارد.

در 2 دهه اخیر شواهد قابل توجهی از اثرات این ترکیب در کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله استئوآرتریت و همچنین صنعت زیبایی دیده شده است. چرا که نقش‌های متفاوتی از جمله آبرسانی به پوست و تقویت مفاصل بر عهده دارد.

منابع هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید هم به صورت تزریقی و هم به صورت خوراکی در مکمل‌های غذایی وجود دارد. امروزه مصرف هیالورونان در صنعت داروسازی برای بهبود پوست و مفاصل رایج شده است.

حفظ سلامت پوست، مو و ناخن‌ها

پیری پوست تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی مختلفی ایجاد می‌شود. با افزایش سن رادیکال‌های آزاد تولید شده حاصل از متابولیسم بدن این روند را سرعت می‌بخشند، همچنین از اواسط دهه 20 زندگی و به‌ویژه بعد از یائسگی در زنان تولید هورمون‌های جنسی کاهش یافته و این کاهش منجر به تخریب کلاژن، خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. از طرفی مواجهه طولانی‌مدت با نور خورشید و اشعه ماورا بنفش آن باعث از دست رفتن رطوبت پوست شده و عامل دیگری برای خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌باشد.

همانطور که اشاره شد هیالورونیک اسید توانایی بالایی در حفظ رطوبت دارد و به همین دلیل مولکول اصلی جهت آب‌رسانی به پوست به شمار می‌آید. همچنین از طریق تحریک فاکتورهای رشد فیبروبلاست و ساخت کلاژن و الاستین، اثرات قابل توجهی در ترمیم زخم، رفع چین و چروک، افزایش الاستیسیته، سفتی پوست و تقویت مو و ناخن بر عهده دارد. در نتیجه باعث جوان شدن صورت و افزایش زیبایی می‌شود.

حفظ سلامت مفاصل

هیالورونیک اسید خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی نیز دارد. اثرات آنتی اکسیدانی هیالورونیک اسید به همراه خاصیت کلاژن سازی، باعث کاهش التهاب، تسکین درد و تسهیل و روان‌سازی حرکت مفاصل شده و نقش مهمی دربهبود علائم استئوآرتریت ایفا می‌کند.