آیا تا به احساس کرده‌اید که کنترلی روی نوع و میزان غذایی که می‌خورید ندارید؟

اگر این احساس را زیاد تجربه می‌کنید شاید شما هم جزو افرادی باشید که درجاتی از “پرخوری عصبی” را دارند. پرخوری عصبی یکی از اختلالات رایج خوردن است که فرد بدون کنترل و به میزان زیادی غذا می‌خورد، بی آنکه از غذا خوردن لذت ببرد. بیش از نیمی از افراد مبتلا به پرخوری عصبی را زنان تشکیل می‌دهند.

تشخیص

تشخیص اینکه دقیقا چه کسانی پرخوری عصبی دارند دشوار است، یکی از دلایل آن این است که افراد به خاطر احساس شرمندگی رفتارهایشان را مخفی و یا حتی انکار می‌کنند. اما داشتن حداقل 3 مورد از موارد زیر می‌تواند تشخیصی برای پرخوری عصبی باشد، البته به شرطی که این علائم را حداقل 1 بار در هفته در 3 ماه گذشته تجربه کرده باشید:

غذا خوردن سریعتر از حالت نرمال

خوردن مقدار زیادی غذا در حالی گرسنه نیستید

ادامه دادن به غذا خوردن تا زمانیکه احساس ناخوشایندی به شما دست دهد

به تنهایی غذا خوردن به دلیل احساس خجالت و شرمندگی

احساس تنفر، افسردگی و یا احساس گناه بعد از پرخوری

چه کسانی بیشتر در معرض پرخوری عصبی هستند؟

پرخوری عصبی بیشتر در دختران نوجوان و زنان میانسال دیده می‌شود ، همچنین افرادی که به هردلیل تحت رژیم‌های غذایی هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به پرخوری عصبی دارند.

علت ایجاد پرخوری عصبی چیست؟

محققان بر این باورند که ترکیبی از عوامل بیولوژیک و شرایط اجتماعی فرد باعث ایجاد پرخوری عصبی می‌شود. به عبارتی ترکیبی از ژنتیک، بیولوژی فرد، تصویر بدنی، اعتماد به نفس، تجربه‌های اجتماعی، سابقه خانوادگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان در ایجاد پرخوری عصبی نقش دارند. مطالعات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به این اختلال از پرخوری به عنوان راهی برای مقابله با خشم، ناراحتی، کسالت، استرس و اضطراب استفاده می‌کنند. بعضی از محققان هم گمان می‌کنند که عدم تعادل در سطح ناقل‌های شیمیایی مغز در ایجاد این حالت موثر باشد.

تاثیرات پرخوری عصبی بر سلامت

اختلالات پرخوری منجر به چاقی و در نهایت بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت، افزایش فشار خون، اختلالات قاعدگی و… می‌شود و به این ترتیب سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. به علاوه پرخوری اغلب با ناراحتی‌های روحی مانند افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس همراه است.

درمان

درمان پرخوری عصبی یک کار تیمی است و به مجموعه‌ای از برنامه غذایی تنظیم ‌شده، درمان روانشناسی و گاها دارویی نیاز دارد. برنامه‌های درمانی شامل:

مشاوره‌ روانشناسی: واقعیت این است که پرخوری عصبی کاری شرم‌آور نیست و تنها یک ابزار کمکی در بعضی افراد برای مقابله با احساسات و افکار منفی است. به همین دلیل مشاوره‌های روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید افکار و احساسات ناراحت کننده را بهتر بشناسید و آن‌ها را با روش‌های مناسب‌تری کنترل کنید. این رفتارها روی اهمیت صحبت‌کردن درباره افکار و احساساتتان و اینکه آنها چگونه بر عملکرد و زندگی‌تان موثراند تمرکز دارند. برای مثال شما درباره نوع استرس و فشاری که باعث آغاز پرخوری می‌شود صحبت می‌کنید.

مشاوره تغذیه: مشاور تغذیه به شما کمک می‌کند تا در مواقع شروع پرخوری ولع‌تان به غذاخوردن را کنترل کرده و غذاهای سالمتری را انتخاب کنید.

دارو: ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که نیاز به دریافت داروهای سرکوب کننده اشتها یا داروهای ضدافسردگی دارید.

منبع:

www.womenshealth.gov