برای همه ما پیش آمده که در دوران مختلف زندگی به مصرف مکمل‌های غذایی نیاز داشته‌ایم. مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های کلسیم، آهن، ویتامین D، ب- کمپلکس و … متداول‌ترین مکمل‌های غذایی به شمار می‌روند. برای جذب بهتر، عوارض کمتر و اثربخشی بالاتر مکمل‌ها باید هر کدام را در بهترین زمان ممکن استفاده نماییم.

با ما همراه باشید تا بدانید بهترین زمان مصرف هر مکمل کدام است.

B کمپلکس‌ها:

احتمالا تا به حال حداقل 1 بار تجربه استفاده از B کمپلکس‌ را داشته‌اید. این مکمل برای کاهش احساس ضعف و خستگی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و جلوگیری از بروز کمبود ویتامین‌های B تجویز می‌شوند.

بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها ابتدای روز و ترجیحا صبح‌ها است تا شما را در طول روز سرحال نگه دارد. بعلاوه اینکه اگر B کمپلکس‌ شب هنگام مصرف کنید ممکن است باعث اختلال در خواب شما شود.

ویتامین C:

ویتامین C فواید بسیاری دارد اما یکی از مهم‌ترین فواید آن تقویت سیستم ایمنی می‌باشد. این مکمل معمولا در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا و … تجویز می‌شود. ویتامین C را در هر زمانی از روز می‌توانید مصرف کنید. تنها نکته در خصوص مکمل ویتامین C این است که برای جلوگیری از بروز عوارض گوارشی، آن را همراه یا بعد از غذا میل نمایید.

ویتامین‌های محلول در چربی (A، D، E و K):

از آنجایی که این ترکیبات محلول در چربی هستند، برای جذب شدن نیاز به ترشح آنزیم‌های گوارشی دارند. شما می‌توانید این مکمل‌ها را در هر زمانی از روز دریافت کنید اما باید توجه کنید که حتما همراه یا بعد از غذا (با معده پر) باشد.

مکمل امگا 3:

مکمل امگا 3 نیز مانند مکمل ویتامین‌های محلول در چربی بایستی همراه یا بعد از غذا میل شوند.

آهن:

مکمل آهن یکی از ضروری‌ترین مکمل‌ها برای کودکان و زنان است. بالاترین جذب آهن با معده خالی می‌باشد اما از آنجایی که مصرف اهن به صورت ناشتا معمولا باعث بروز عوارض گوارشی شود، بهترین زمان مصرف آن 2 ساعت بعد از وعده غذایی است. به این ترتیب آهن مصرفی به خوبی جذب شده و در عین حال گوارشی کاهش می‌یابد.

کلسیم:

کلسیم از پر مصرف‌ترین مکمل‌ها در میان سالمندان می‌باشد. بعلاوه افرادی که به هر دلیل لبنیات مصرف نمی‌کنند و یا به دلیل بیماری دچار کمبود کلسیم می‌شوند نیاز به مکمل دارند.

اغلب مکمل‌های کلسیم برای جذب شدن نیاز به ترشح اسید معده دارند. این بدان معناست که شما باید مکمل‌های کلسیمی را همراه یا بعد از غذا میل کنید. با این کار از بروز عوارض گوارشی ناشی از مکمل کلسیم نیز جلوگیری می‌شود.

مولتی ویتامین‌ها:

و اما مولتی ویتامین‌ها که جزو پر مصرف‌ترین مکمل‌ها هستند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها بعد از صبحانه است. در صورتیکه صبحانه کامل نمی‌خورید، مولتی ویتامین را بعد از نهار میل کنید.