بسیاری از پدر و مادرها از خواب کودک خود گلایه‌مند هستند و دچار این معضل می‌شوند که چرا نوزاد یا کودک خود الگوی منظمی برای خواب ندارد. باید بدانید این موضوع کاملا طبیعی است که کودک شما الگوی خواب منظمی نداشته باشد، حتی گاها در زمان نوزادی روز و شب برای آن‌ها معکوس بوده و زمان زیادی در طول روز بخوابند و شب‌ها هشیار باشند. یا اینکه ممکن است در طول شب بارها و بارها از خواب بیدار شود و شیر بخورد و خواستار توجه و مراقبت شما باشد.

این موضوع برای والدین سخت و دشوار است چراکه از لحاظ فیزیولوژیک، بدن انسان قادر به بیدار ماندن در طی شب نمی‌باشد. اما باید به این فکر کنید که مغز نوزاد شما هنوز با چرخه شبانه‌روز آشنا نشده است و تا چند ماه اول زندگی نباید از او انتظار زیادی داشته باشید. زمانیکه که نوزادتان زمان طولانی‌تری را می‌خوابد، سعی کنید شما نیز در این زمان استراحت کنید و بدانید که این جابه‌جایی شب و روز موقت خواهد بود.

خواب نوزاد و محیط اطراف

زمانی که نوزادتان را می‌خوابانید، سعی می‌کنید کوچک‌ترین صدایی تولید نکنید؟ چون گمان می‌کنید او نیز به صدا حساس است و ممکن است از خواب بیدار شود؟

باید بگویم که این تصور کاملا اشتباه است چراکه آن‌ها مانند بزرگسالان به محیط خاصی برای خواب احتیاج ندارند. چراکه او 9 ماه را در محلی ناآرام یعنی رحم مادر گذرانده است. حال چرا می‌گوییم ناآرام؟ زیرا در این 9 ماه صدای سیستم گوارشی، ضربان قلب مادر و عملکردهای دیگر بدن محیط آرامی را برای او فراهم نکرده بود. احتمالا شنیده‌اید که کودکان با صداهای تکرارشونده مثل موسیقی‌های آرام و یا کولر بهتر می‌خوابند.

 البته این مرحله تا زمانی اتفاق می‌افتد که کودک شما برنامه خواب ندارد و به تدریج که از محیط اطراف آگاه شود، سر و صدا باعث از خواب پریدن و حواس پرتی او خواهد شد.

چطور به تسریع روند تنظیم خواب کودک کمک کنیم؟

به مرور زمان و وقتی که سیستم اعصاب مرکزی کودک و مغز او به طور کامل رشد کند، طول دوره‌های خواب او طولانی‌تر شده و ساعات خواب شب نیز بیشتر می‌شود.

  • یک محیط آرام و تاریک در ساعات شب ایجاد کنید.
  • در ابتدای روز پرده‌ها را کنار بزنید و از نور ابتدای روز بهره‌مند شوید.
  • با کودک خود در زمان شیردهی صحبت کنید.
  • محیطی آرام و با کمترین نور در زمان شیردهی در طی شب ایجاد کنید.
  • و در آخر اینکه این موضوع را در نظر داشته باشید هرگز کودک را وادار به بیدار ماندن نکنید!

چه مکملی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند؟

حال اگر کودکی دارید که بالای 12 ماه سن دارد اما دچار اختلال خواب است پیشنهاد ما مصرف مکمل DHA پلاس یوروویتال می‌باشد که استفاده یک ماهه از آن خواب کودک شما را تنظیم می‌کند چراکه کمبود امگا-3 با اختلالات خواب همراه است و مصرف مکمل  آن در نوزادان و کودکان دچار کمبود، به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

قطره DHA پلاس یوروویتال حاوی DHA  و  EPAبه‌همراه ویتامین‌های D، A و E است.

تاثیرات قطره DHA پلاس:

  • رشد و نمو و حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی
  • افزایش کیفیت خواب و تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت قدرت یادگیری، بهبود عملکرد شناختی و خلق‌وخو
  • تسکین علائم اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی  (ADHD)
  • تکامل بینایی و بهبود بیماری آسم