بایدها و نبایدهای ماسک زدن

نزدیک به 1 سالی‌ست که به دیدن چهره خودمان و اطرافیانمان از پشت ماسک‌ها عادت کرده‌ایم و باید همچنان تا پایان همه‌گیری کرونا به زدن ماسک، رعایت بهداشت فردی و حفظ فاصله فیزیکی ادامه دهیم. استفاده از ماسک با رسیدن فصل سرما بیش از پیش با اهمیت شده، چرا که ماندگاری ویروس‌های تنفسی در آب و هوای سرد بیشتر است. از طرفی به نظر می‌رسد چگونگی استفاده از ماسک در هنگام بارش برف و باران و افزایش رطوبت محیط به اندازه زدن یا نزدن ماسک مهم باشد. چرا که در زمستان، سرمای هوا و برف و باران می‌تواند باعث آسیب به ماسک و کاهش کارآیی آن ‌شود. با این نوشته همراه باشید که تا در ابتدا نکات کلی استفاده از ماسک را مرور کنیم و سپس با چگونگی استفاده از آن در فصل زمستان آشنا شویم.

چه ماسکی؟

 متخصصان تاکید دارند که بهترین و استانداردترین ماسک برای جلوگیری از ورود یا خروج ویروس، ماسکی است که دارای سه لایه مجزا باشد به همین دلیل ماسک‌های جراحی سه لایه اثربخشی بالایی دارند. توجه داشته باشید که این ماسک‌ها یک بار مصرف هستند و قابل شستشو نمی‌باشند. ماسک‌های پارچه‌ای اما، قابل شستشو هستند در حالیکه اثربخشی آن‌ها نسبت به ماسک‌های سه لایه کمتر است.

مراحل ماسک زدن بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)

قبل از دست زدن به ماسک دست‌هایتان را بشویید.

ماسک را به دقت از نظر آسیب دیدگی یا کثیف بودن بررسی کنید.

قسمت درونی و بالایی ماسک را شناسایی کنید، به گونه‌ای نوار فلزی در قسمت بالایی قرا گرفته و روی بینی ثابت شود.

ماسک را روی صورتتان به گونه‌ای تنظیم کنید تا در اطراف روزنه‌ای باقی نماند و دهان، بینی و چانه‌تان را بپوشاند.

در طول روز به صورت و جلوی ماسکتان دست نزنید.

دست‌ها را قبل از درآوردن ماسک بشویید و به کمک بندهای پشت گوش‌ها دربیاورید. پس از درآوردن ماسک نیز دستانتان را بشویید.

ماسک‌های یک بار مصرف را دور بیاندازید. ماسک‌های پارچه‌ای را با صابون یا پاک کننده‌ها، ترجیحا با آب داغ بشویید، سپس در یک کیسه یا ظرف تمیز  نگهداری کنید.

چه نکاتی را باید درباره ماسک زدن در فصل سرما رعایت کنیم؟

وقتی شما با ماسکی بر صورت در آب و هوای سرد نفس می‌کشید رطوبت ناشی از گرمای نفستان در ماسک جمع می‌شود. همچنین بارش برف یا باران باعث خیس شدن ماسکتان می‌شود و در مکان‌های خیلی سرد احتمال یخ زدن ماسک نیز وجود دارد. هرچند این عوامل باعث نمی‌شود که ماسک‌های یک بار مصرف، کارایی خود را از دست بدهند و در برابر عبور ذرات ریز ویروس به خوبی عمل نکنند. ماسک‌های پارچه‌ای نیز تا زمانیکه مرطوب باشند کارایی کمی دارند اما برخلاف ماسک‌های یک بار مصرف، پس از خشک شدن دوباره قابل استفاده هستند.

به همین دلیل بهترین کار این است که همراهتان حداقل یک ماسک اضافه داشته باشید تا در صورتیکه با این موارد روبرو شدید بتوانید ماسک را تعویض کنید.

همچنان توصیه‌ها بر این است که فاصله فیزیکی را حفظ کنید. اما اگر با خانوده و یا دوستان قصد دورهمی دارید حتما در فضای باز باشد و با فاصله از یکدیگر بنشینید. چرا که فضاهای بسته معمولا تهویه ضعیفی دارند، افراد برای مدت طولانی در کنار هم هستند و نمی‌توانند فاصله فیزیکی را رعایت کنند.