شما هم مشکل خواب دارید؟

اگر جواب مثبت است اصلا تنها نیستید! بی‌خوابی مشکل رایجی است که بسیاری از افراد را در سراسر جهان درگیر می‌کند.

خواب کافی و با کیفیت نقش مهمی در حفظ سلامت جسمی و روحی دارد. از طرفی اختلال خواب با افزایش خطر ابتلا به ناراحتی‌های روحی، تضعیف سیستم ایمنی، اضافه وزن، بیماری‌های مزمن و افت عملکرد فرد همراه است. در قدم اول برای درمان اختلالات خواب باید علت آن مشخص شود. استرس، کمبودهای غذایی، نداشتن فعالیت بدنی و بیماری‌های عصبی دلایل اصلی بی‌خوابی و افت کیفیت خواب هستند. در این شرایط انجام مدیتیشن، اصلاح عادات غذایی، فعالیت بدنی و رفع بیماری، درمان‌های مناسبی برای بهبود کیفیت خواب می‌باشند.

با این وجود ممکن است اختلال خواب دلیل دیگری هم داشته باشد و آن کمبود هورمون ملاتونین در بدن است.

ملاتونین چیست؟

بدن ما دارای یک ساعت مرکزی به نام “سیکل شبانه روزی” است. بسیاری از اعمال بدن از جمله ترشح هورمون‌ها، عملکرد اندام‌ها و حتی خواب و بیداری تحت تاثیر این ساعت مرکزی تنظیم می‌شود. هورمون ملاتونین که به‌ صورت طبیعی و تحت تاثیر سیکل شبانه روزی در مغز تولید می‌شود، نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب و بیداری ایفا می‌کند.

ملاتونین در بعضی از مواد غذایی نیز وجود دارد. ماهی و تخم مرغ منابع حیوانی و مغزها، بعضی از انواع قارچ‌ها، غلات، جوانه حبوبات یا دانه‌ها، گیلاس، توت فرنگی و گوجه فرنگی منابع گیاهی ملاتونین هستند.

در بدن ما تولید ملاتونین با تاریک شدن هوا افزایش یافته و باعث تحریک خواب می‌شود. از طرفی عواملی همچون استرس، شب‌کاری، مواجهه طولانی مدت با نور در شب و دور بودن از نور طبیعی در طول روز، افزایش سن و سیگار کشیدن عواملی هستند که سطح هورمون ملاتونین را در بدن کاهش می‌دهند. به‌همین دلیل کیفیت و مدت زمان خواب کاهش یافته و در نتیجه اختلالات خواب ایجاد می‌شود.

دریافت مکمل ملاتونین در این شرایط به بهبود خواب افراد کمک می‌کند.

ملاتونین از طریق تنظیم سیکل شبانه روزی، کیفیت خواب را بهبود داده و به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند. این مکمل باعث کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن و تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب می‌شود. همچنین مصرف ملاتونین در تنظیم خواب افرادی که به‌دلیل پروازهای طولانی مدت دچار اختلال خواب می‌شوند موثر است.

مصرف قرص ملاتونین یکی از کاربردی‌ترین، آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تنظیم خواب می‌باشد. ملاتونین علاوه بر اینکه باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. این هورمون با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و حفظ سلامت عمومی بدن را به همراه دارد.

شما می‌توانید برای خرید قرص ملاتونین از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید:

قرص ملاتونین مکس استارویت

قرص ملاتونین Fort-E

اگر شما هم مشکل خواب دارید می‌توانید یک دوره متوالی از قرص‌های ملاتونین استفاده کنید. در صورتیکه مشکل بی‌خوابی به طور کامل برطرف نشد مصرف طولانی مدت این قرص‌ها زیر نظر پزشک بدون مشکل خواهد بود.