شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای نوزادان است. به طوری‌که تا 6 ماهه اول تولد تمام نیازهای کودک به انرژی، مواد مغذی و حتی آب را تامین می‌کند. پس از آن و تا 2 سالگی نیز شیر مادر در کنار یک رژیم غذایی سالم و مناسب سن کودک توصیه می‌شود.

جالب است بدانید فواید شیردهی تنها برای نوزاد نیست! بلکه برای مادر نیز یک فرآیند بسیار مفید است و به سلامت او کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی ” فواید شیردهی برای مادر و کودک” می‌پردازیم.

کمک به کاهش وزن در مادر:

شیردهی یک فرآیند کالری سوز است، به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن مادر پس از زایمان کمک کند. بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار اضافه می‌شوند. اگر این اضافه وزن در محدوده طبیعی باشد، در فرآیند شیردهی و با رعایت یک رژیم غذایی مناسب برطرف می‌شود. اما اگر اضافه وزن مادر بیش از حد بوده و یا به هر دلیلی پس از زایمان هم پایدار باشد، توصیه می‌شود پس از اتمام 6 ماهه اول شیردهی و زیر نظر متخصص تغذیه رژیم کاهش وزن دریافت کند.

تقویت سیستم ایمنی نوزاد:

شیر مادر سرشار از فاکتورهای ایمنی و آنتی‌بادی‌هایی است که بعد از ابتلا مادر به عفونت‌ها در بدن ایجاد می‌شود. به همین دلیل نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، گوارشی و … هستند. همچنین، دریافت شیر مادر تا حد زیادی بر سلامت آینده کودک نیز موثر است. دریافت شیر مادر احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 و 2، لوکمی و بیماری‌های آلرژیک را در کودکان کاهش می‌دهد.

کاهش خطر افسردگی بعد از زایمان:

شیردهی به 2 دلیل می‌تواند خطر افسردگی بعد از زایمان را کاهش دهد و به افزایش احساس مثبت در مادر کمک کند:

  1. افزایش ترشح هورمون‌های اکسی‌توسین و پرولاکتین در مادران شیرده
  2. تماس پوست به پوست مادر و نوزاد

رسیدن به وزن ایده‌آل در کودک:

همانطور که اشاره شد شیر مادر نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را به طور کامل تامین می‌کند، علاوه بر این از آنجایی‌که با سیستم گوارش کودک سازگار است و هضم بسیار راحتی دارد، در وزن‌گیری بهتر کودک موثر است.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد حداقل 4 ماه مصرف شیر مادر، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در دوران بزرگسالی کودک کاهش می‌دهد!

کاهش خطر بیماری‌های مزمن در مادر:

تحقیقات نشان می‌دهد که شیردهی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و رحم در مادران می‌شود. همچنین ارتباط مستقیمی میان شیردهی و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی- عروقی در زنان دیده شده است.

باهوش‌تر شدن نوزاد:

جالب است بدانید که شیر مادر نقش مهمی در تکامل مغز و افزایش IQ (بهره هوشی) کودک دارد و تغذیه نوزاد با شیر مادر، احتمال بروز مشکلات یادگیری و رفتاری را کاهش می‌دهد. وجود اسیدهای چرب مفید در شیر مادر بزرگ‌ترین نقش را در این میان ایفا می‌کند. همچنین محققان معتقدند که پیوند عاطفی‌ ایجاد شده در طول شیردهی، احتمالاً در برخی از مزایای تغذیه با شیر مادر برای قوای مغزی مؤثر باشد.

قرص پریناتال مولتی ویتامین یوروویتال: مولتی ویتامین بارداری و شیردهی

نه به شیر خشک؟!

با وجود فواید شیردهی، بسیاری از مادران به دلایل متعددی از جمله بیماری (مادر یا نوزاد)، مصرف داروها و … مجبور به استفاده از شیرهای خشک هستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شیر خشک برای نوزاد مضر است؟

قطعا نه! فواید شیردهی برای زمانی است که مادر شرایط شیردهی و کودک شرایط دریافت شیر مادر را داشته باشد. در غیر این صورت و با تشخیص پزشک، نه تنها مصرف شیر خشک برای کودک مضر نیست بلکه شیر خشک‌های استاندارد بهترین انتخاب غذایی برای کودک بوده و جایگزین مناسبی برای شیر مادر می‌شوند.