هر ساله تعطیلات نوروز زمانی برای دورهمی‌های خانوادگی، دوستانه و سفر کردن است و روند معمول زندگی ما را به طور کلی تغییر می‌دهد. اما امسال هم مانند سال گذشته درگیر همه‌گیری کرونا هستیم و خبری از دورهمی و سفر نیست. اما باز هم تعطیلات سبک زندگی ما را تغییر خواهد داد و متاسفانه به سمت پرخوری بیشتر و غذاهای ناسالم‌تر سوق می‌دهد. به دلیل الزام بر در خانه ماندن، کاهش فعالیت بدنی را هم به این موارد اضافه کنید. پس اگر فکری نکنید بعد از تعطیلات وزنتان اضافه می‌شوید و جسمی ناسالم خواهید داشت.

 پیشنهاد ما این است که قبل از شروع تعطیلات برای آن برنامه ریزی داشته باشید؛ تا هم سالم بمانید و هم به خوبی استراحت کنید و بتوانید بهترین بهره را از این فرصت 14 روزه ببرید! با ما همراه باشید.

اعتدال را رعایت کنید:

شما حق دارید از خوردن غذای مورد علاقه‌تان لذت ببرید، پس اگر خواستید خود را با غذای دوست داشتنی‌تان خوشحال کنید دچار عذاب وجدان نشوید. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که کنار آن مواد غذایی سالم و سرشار از ریز مغذی‌ها را هم داشته باشید. مانند یک بشقاب سالاد کاهو با کمی روغن زیتون. اگر می‌خواهید غذای مورد علاقه‌تان را در وعده شام میل کنید یک صبحانه و نهار سالم و سبک انتخاب کنید. مانند نان سبوس‌دار با تخم مرغ آبپز و یا پنیر کم‌چرب و گوجه فرنگی در وعده صبحانه و برنج مخلوط با حبوبات (عدس پلو) در وعده نهار گزینه‌های خوبی هستند.

چگونه انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشیم؟

سالم غذا خوردن به معنی دست کشیدن از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه نیست. فقط کافی است در غذاهایتان از روغن و ژامبون کمتری استفاده کنید، ماست را جایگزین سس مایونز کنید و به‌جای سرخ کردن غذاها آن‌ها را در فر کبابی کنید. با این روش‌ها هم غذاهای مورد علاقه‌تان را خورده‌اید و هم رفتار سالم‌تری داشته‌اید. درباره غذاهای رستورانی نیز پیتزای سبزیجات و یا ساندویچ مرغ گریل شده انتخاب‌های بهتری هستند.   

غذاهای خانگی به‌جای فست فودها:

سعی کنید در بیشتر روزها خودتان غذا بپزید، با روغن و نمک کمتر و سبزیجات بیشتر و تمیزتر! غذاهای رستورانی، فست فودها، کنسروها و غذاهای نیمه آماده نمک، شکر، روغن و افزودنی‌های زیادی دارند. با غذا پختن در خانه سالم‌تر و فعال‌تر هستید.

سبزیجات بیشتری استفاده کنید:

سبزیجات را به صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌هایتان اضافه کنید. بودن سبزیجات کنار غذاها آن‌ها زیباتر و معطر می‌کند، برای دورچین غذا، هویج و سیب زمینی شیرین کباب شده گزینه‌های خوشمزه و در عین حال مفیدی هستند.

خوردن سالاد قبل از شروع وعده غذایی را فراموش نکنید. با این کار هم جلوی اشتهای بیش از حدتان به غذا را می‌گیرید و هم مطمئن می‌شوید که سبزیجات کافی میل کرده‌اید، قبل از اینکه معده‌تان را با غذاهای دیگر پر کنید و سیر شوید!

آهسته غذا بخورید:

رعایت این نکته در هر زمانی مفید است. اگر آهسته غذا بخورید معده شما فرصت کافی دارد تا سیگنال‌های سیری را به مغز بفرستد و همین مورد از پرخوری پیشگیری می‌کند. همچنین آرام غذا خوردن به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا بتوانید از خوردن غذای مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

خوردن میان وعده‌ها را فراموش نکنید:

به جای اینکه 3 وعده غذایی بزرگ داشته باشید 3 وعده کوچک و 3 میان وعده میل کنید. با این روش سیستم گوارشتان تقویت شده و میزان غذایی که می‌خورید کاهش می‌یابد. استفاده از ظرف غذای کوچک‌تر هم به شما کمک می‌کند که غذای کمتری در هر وعده بخورید.

ورزش کنید:

بر کسی پوشیده نیست که ورزش کردن هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روحی مفید است. استرس و اضطراب را از شما دور می‌کند، باعث بهبود گردش خون و سلامت قلبتان می‌شود و چربی‌های اضافی را می‌سوزاند. بعد از شام زمان خوبی برای پیاده‌روی با شدت متوسط است و این کار  به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند.

برنامه خواب منظم داشته باشید:

برنامه خواب منظم باعث افزایش کیفیت خواب، کاهش خستگی و بهبود عادات غذایی می‌شود. همه این‌ها از چاقی شما پیشگیری می‌کند و سلامتی‌تان را ارتقا می‌دهد.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید:

خودتان را به قدم زدن در هوای آزاد، مدیتیشن، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌ و یا حتی صرف یک فنجان چای دعوت کنید. سعی کنید از تعطیلات برای رفع خستگی و آرام کردن استرس‌های یک سال گذشته استفاده کنید تا بتوانید سال پیش‌رو را با انگیزه بیشتر و روحیه بالاتری آغاز کنید.

یک کاغذ بردارید و بنویسید که می‌خواهید چه چیزها و چه افرادی را همچنان در سال جدید کنار خود نگه دارید و کدامیک را می‌خواهید حذف کنید. برنامه‌ها و اهدافتان را یکبار دیگر مرور کنید تا نو شدن سال بهانه‌ای برای نو شدن خودتان و زندگی‌تان باشد.

منبع:

https://www.healthline.com/health/healthy-holiday#tips-and-tricks