آیا رژیم غذایی با میزان اضطراب و یا آرامش ما ارتباط دارد؟

محققان به این پرسش جواب مثبت می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد غذاهایی که ما می‌خوریم و یا نمی‌خوریم می توانند نحوه واکنش بدن‌مان به استرس را تغییر دهند. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا غذاهایی که انتخاب‌ می‌کنید نه تنها غذای جسم بلکه غذای روحتان نیز باشد!

شرینی‌جات

برای کاهش استرس یک قدم از شرینی‌جات فاصله بگیرید هنگامی که مقدار زیادی قند می خورید، بدن شما انسولین آزاد می کند تا گلوکز اضافی را جذب کند و میزان قند خون را تنظیم کند. این فراز و نشیب عوارض جانبی از جمله عدم تمرکز و خستگی را به دنبال دارد و می تواند توانایی شما برای مقابله با شرایط استرس زا را کاهش دهد.

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. از غذایی که می‌خورید، علاوه بر بدن شما، میلیون‌ها باکتری موجود در روده تان نیز تغذیه می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که تنظیم باکتری‌های روده از طریق رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر علائم و شدت اضطراب داشته باشد. میزان و انواع باکتری‌های روده شما تحت تأثیر رژیم غذایی تان است و به گفته متخصصان، انتخاب‌های مناسب رژیم غذایی می‌توانند شما را ریلکس‌تر کرده و آرامش را برگردانند.»
ارزان ترین و ساده‌ترین کاری که می توانید برای متنوع سازی و بهینه سازی باکتریهای” خوب ” در روده خود انجام دهید، افزایش تنوع غذاهایی است که می‌خورید. سعی کنید روزانه پنج نوع سبزیجات با رنگهای مختلف میل کنید. بدن نمی‌تواند فیبر موجود در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات را هضم کند، بنابراین فیبر در روده تخمیر شده و از رشد میکروبهای مفید پشتیبانی می‌کنند.

گرسنگی و استرس

گرسنگی و استرس را با هم مخلوط نکنید! حس گرسنگی همانند عصبانیت به تحریک پذیری منجر می‌شود. وقتی گرسنه شدید قند خون شما پایین می‌آید و هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین – هورمون‌های ستیز و گریز – افزایش می‌یابد. اضافه کردن حس گرسنگی به وضعیت استرس زا می تواند احساسات منفی را تقویت کند. همیشه تنقلات سالم همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی از آنها استفاده کنید، به خصوص اگر انتظار یک روز پر تلاش و سخت را دارید.

کافئین

اثرات مثبت و منفی کافئین بر اضطراب ثابت شده است. نحوه واکنش شما ممکن است به حساسیت ژنتیکی به کافئین، جنسیت، میزان نوشیدن و همچنین میزان اضطراب موجود بستگی داشته باشد. نوشیدن کافئین روی خواب تأثیر می‌گذارد، اختلال خواب نیز خود بر نحوه برخورد با استرس موثر است. اگر نوشیدن یا خوردن مواد غذایی حاوی کافئین روی آرامش و خواب شما اثر منفی دارد، ایده خوبی است که به سمت کاهش مصرف آن بروید. اگرچه باید این کار را به آرامی انجام دهید، زیرا حذف کافئین شوخی نیست!