چه ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت غده تیروئید مفید اند؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه‌ای شکل در گلو است و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که مسئول تنظیم متابولیسم بدن و ضربان قلب می‌باشد. برای داشتن یک غده تیروئید سالم رژیم غذایی شما باید سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز این اندام باشد. با ما همراه باشید تا بدانید چه غذاها و مکمل‌هایی به حفظ سلامت تیروئید کمک می‌کنند.

ریزمغذی‌ها و تیروئید

ید:

مهمترین ماده مغذی در ارتباط با سلامت تیروئید عنصر ید است. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون‌هایش استفاده می‌کند و کمبود آن منجر به کم‌کاری تیروئید می‌شود. کم‌کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید توانایی تولید هورمون به میزان کافی را ندارد و درنتیجه آن فرد دچار علائمی همچون افزایش وزن و خستگی می‌شود. برعکس، در پرکاری تیروئید هومون‌های تیروئیدی بیش از حد طبیعی تولید شده و کاهش وزن، تپش قلب و اضطراب را به همراه دارد. مصرف بالای ید در بعضی افراد باعث ایجاد پرکاری تیروئید می‌شود.

ویتامین A:

این ویتامین علاوه بر اینکه با تقویت بینایی و سلامت پوست در ارتباط است، نقش مهمی نیز در متابولیسم هورمون‌های تیروئیدی ایفا می‌کند.  

ویتامین D:

تحقیقات نشان می‌دهد کم‌کاری تیروئید اغلب با کمبود ویتامین D همراه است. مکمل‌های ویتامین D و یا مولتی ویتامین‌های حاوی این ویتامین برای پیشگیری از کمبود توصیه می‌شود.

سلنیوم:

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری در متابولیسم هورمون‌های تیروئیدی است و حفظ مقادیر کافی از آن در بدن نقش مهمی در پیشگیری از غده تیروئید دارد.  

روی:

کمبود روی اثراتی منفی بر عملکرد غده تیروئید می‌گذارد.

آهن:

آهن کافی در بدن برای سلامت غده تیروئید حیاتی است. مشابه سلنیوم و روی، آهن نیز در فرآیند تبدیل هورمون‌های تیروئیدی به فرم فعال خود مشارکت می‌کند.

مواد غذایی و تیروئید

حالا این سوال پیش می‌آید که کدام مواد غذایی به سلامت غده تیروئید کمک می‌کنند؟ جواب آن ساده است: غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد غده تیروئید هستند. از جمله این مواد غذایی:

ماهی و غذاهای دریایی:

ماهی کاد، ماهی سفید و میگو منابع عالی پروتئین هستند. تن و دیگر انواع ماهی‌ها می‌توانند ید موجود در آب دریا را در خود نگه دارند به همین دلیل سرشار از ید هستند.

لبنیات:

شیر، پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی برای سلامت غده تیروئید مفید هستند. اما فراموش نکنید که نوع کم‌چرب لبنیات را انتخاب کنید.

زرده تخم مرغ:

بیشتر ید مو جود در تخم مرغ در زرده آن است. همچنین تخم مرغ منابع خوبی از سلنیوم و ویتامین‌های A و D می‌باشد.

نمک تصفیه‌شده یددار:

البته به این معنا نیست که مصرف نمک بیشتر مساوی‌ست با سلامت غده تیروئید، بلکه افزایش مصرف نمک سلامتی را به خطر می‌اندازد. اما توصیه می‌ود همان مقدار نمک مصرفی خود را از نمک‌های تصیفه شده که با ید غنی شده اند انتخاب کنید.

جلبک‌های دریایی:

جلبک‌ها از بهترین منابع غذایی ید هستند.

مکمل‌ها و تیروئید

سلنیوم: در بعضی موارد مانند بیماری‌های خود ایمن تیروئید مکمل‌یاری با سلنیوم کمک کننده است.

روی: تحقیقات نشان می‌دهد مکمل روی به حفظ سطح طبیعی هورمون‌های تیروئید در خون کمک می‌کند.

ویتامین A: مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که مکمل‌یاری با این ویتامین، خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید را در زنان چاق و قبل از سن یائسکگی که در معرض خطر هستند کاهش می‌دهد.   

منبع:

https://www.healthline.com/health/thyroid-vitamins#nutrition