همانطور که از عنوان مقاله مشخص است، می‌خواهیم شما را با چند راهکار ساده آشنا کنیم تا از به‌وجود آمدن چین و چروک پیشگیری کنید یا حتی آن‌ها را کاهش دهید. اما قبل از ارائه راهکارها باید آگاهی بیشتری نسبت به پوست خود داشته باشید.

لایه “درم” چیست؟

درم، لایه محکم و سختی‌ست که از بافت الاستیک و همچنین مقدار زیادی پروتئین رشته‌ای تشکیل شده و زیر اپیدرم یا همان سطح خارجی پوست قرار دارد. اینکه سطح خارجی پوست شما چه شکل و چه حالتی داشته باشد به درم وابسته است.

الاستین و کلاژن پروتئین‌های بسیار مهم پوست هستند که وجود آن‌ها باعث استحکام و خاصیت کشسانی پوست می‌شود. با افزایش سن، تولید این دو پروتئین در پوست با سرعت کمتری انجام می‌گیرد. همچنین سلول‌هایی که مسئول کلاژن‌سازی در پوست هستند به اصطلاح تنبل می‌شوند.

کرم‌ها و ماسک‌های مرطوب کننده:

اولین روشی که می‌خواهیم برای کاهش و پیشگیری از چین چروک بیان کنیم، استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های مرطوب‌کننده است. این کرم‌ها و ماسک‌ها نقش بسیار موثری دارند چرا که به شادابی پوست شما کمک می‌کنند. البته می‌توانید از کرم‌های ضد چروک هم استفاده کنید که مزیت آن‌ها نسبت به مرطوب‌کننده‌ها این است که علاوه‌برخاصیت مرطوب‌کنندگی، فرایند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازند. علت این موضوع این است که ترکیبات موجود در کرم‌های ضد چروک به تولید کلاژن و همچنین تقویت سلول‌های پوست کمک می‌کند. به‌علاوه این ترکیبات می‌توانند گیاهی یا شیمیایی باشند که خود از مواد فعال طبیعی ساخته شده و پروتئین‌سازی را تحریک می‌کنند.

کرم‌های ضد آفتاب:

دومین روش که به سادگی روش اول است، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌باشد. اشعه ماورابنفش یکی از عواملی‌ست که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. علت آن این است که این اشعه مضر با شکستن کلاژن و فیبر الاستین، حالت ارتجاعی پوست را مختل می‌کنند.

مکمل‌های غذایی:

استفاده از برخی مکمل‌ها نیز سبب آبرسانی و تحریک کلاژن‌سازی شده و تاثیر بسیار زیادی در رفع چین و چروک خواهند داشت.

یکی از این مکمل‌ها، کپسول هیالورون سائور پلاس یوروویتال است که فواید زیر را دارد:

  •  تحریک کلاژن‌‌سازی در پوست، مو و ناخن‌ها
  • بهبود آب‌رسانی، حفظ جوانی و شادابی پوست
  • جلوگیری از افتادگی و شل‌ شدن پوست
  • پیشگیری و کمک به رفع چین و چروک‌های پوستی
  • حفظ سلامت و جلوگیری از ریزش مو

استفاده از مکمل کلاژن نیز در روند کاهش و جلوگیری از چین و چروک تاثیرگذار است. این مکمل به شکل قرص کلاژن و نیز ساشه کلاژن موجود است.