همه ما بارها شنیده‌ایم که نوشیدن آب برای سلامتی ضروری است. اما چرا اینقدر نوشیدن آب مهم است؟

آب بیشتر وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد و وظایف مهمی بر عهده دارد. برای آشنا شدن با خواص “نوشیدن آب” با ما همراه باشید.

آب دمای بدن شما را تنظیم می‌کند

چنانچه بیش از حد معمول عرق می‌کنید نیاز شما به نوشیدن آب برای پیشگیری از کم‌آبی افزایش می‌یابد. وقتی دمای بدن بالا می‌رود، آب گرما را جذب کرده و به صورت تعریق از بدن خارج می‌شود. به این ترتیب دمای بدن به حد طبیعی خود باز می‌گردد.

برای دفع مواد سمی از طریق عرق، ادرار و مدفوع باید به میزان کافی آب بنوشید

عرق کردن باعث می‌شود در هنگام ورزش و یا در آب و هوای گرم علاوه بر تنظیم دمای بدن، مواد سمی نیز دفع شود. نوشیدن آب کافی برای جبران آب از دست رفته از تعریق ضروری است.

کلیه ها برای فیلتر کردن مواد سمی از طریق ادرار نقش بسیار مهمی دارند. مصرف آب کافی کمک می‌کند که کلیه‌ها به طور موثرتری کار کنند و بدن از سموم و مواد زاید پاکسازی شود.

همچنین برای جلوگیری از یبوست و عملکرد صحیح دستگاه گوارش باید آب کافی بنوشید. دریافت آب کافی برای حرکات طبیعی روده‌ها ضروری است و اگر مقادیر کافی منیزیم، آب و فیبر مصرف نکنید دچار یبوست خواهید شد.

به همین دلیل می‌توان گفت نوشیدن آب کافی باعث پیشگیری از یبوست، سنگ کلیه، آسم ناشی از ورزش، عفونت مجاری ادراری و افزایش فشار خون می‌شود.

نوشیدن آب به افزایش توان بدنی‌تان کمک می‌کند

نوشیدن آب کافی در طول فعالیت بدنی بسیار مهم است. ورزشکاران ممکن است حین ورزش معادل 6-10 % وزن بدنشان آب از دست دهند. آب‌رسانی بر قدرت، استقامت و تحمل بدن اثرات مثبتی دارد. اگر در ورزش‌های استقامتی یا خیلی شدید مثل بسکتبال شرکت می‌کنید بیشتر مستعد دهیدراسیون (کم آبی) هستید. اثرات منفی ورزش‌کردن در گرما بدون دریافت آب و جایگزینی آب از دست رفته کافی منجر به کاهش فشار خون و افزایش دمای بدن می‌شود.

نوشیدن آب کافی باعث هضم، جذب و سوخت وساز بهترغذاها می‌شود

آب جزء مهمی از بزاق دهان بوده و مصرف آب کافی قبل و بعد از غذا به فرایند هضم کمک می‌کند. حتی برخی مطالعات ثابت کرده‌اند که برخلاف باور عموم اگر مبتلا به مشکلات گوارشی مانند نفخ، رفلاکس معده و غیره نیستید مصرف آب حین غذاخوردن نیز مانعی ندارد. همچنین نوشیدن آب در حفظ سلامت دهان مشارکت می‌کند.

نوشیدن آب برای جذب مواد مغذی (ویتامین‌ها و مواد معدنی) ضروری است و به تنظیم وزن بدن کمک می‌کند.

دریافت آب کافی گردش خون را بهبود داده و با انتقال بهتر مواد مغذی و اکسیزن در سراسر بدن اثرات مثبتی بر سلامت شما دارد.

نوشیدن آب به انرژی زایی کمک می‌کند‌، چراکه سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

دریافت کافی آب به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌آبی اثراتی منفی بر تمرکز و حافظه کوتاه‌ مدت دارد و باعث خستگی، گیجی و اضطراب می‌شود.

نوشیدن آب شادابی پوست را به همراه دارد

نوشیدن آب کافی باعث محافظت از بافت‌ها، نخاع و مفاصل می‌شود

اگر با خواندن این مطلب به نوشیدن آب ترغیب شده باشید سوالی که در نهایت پیش می‌آید این است که شما روزانه به چه مقدار آب نیاز دارید؟

میزان نیاز به آب در هر فردی با شرایط خاص خود تعریف می‌شود. اما به طور معمول مردان باید روزانه 12 لیوان و زنان بیش از 8 لیوان آب بنوشند. اگر ورزش می‌کنید یا در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید نیاز شما به دریافت آب افزایش می‌یابد.

منبع

www.healthline.com