با ویتامین B2 چقدر آشنا هستید؟

آیا می‌دانستید که این ویتامین در بدن ذخایر بسیار کمی دارد و منابع غذایی آن باید هر روز مصرف شوند؟

اگر می‌خواهید بیشتر درباره ویتامین B2 بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که نقش مهمی در رشد، تولید انرژی، متابولیسم چربی‌ها، داروها و دیگر ویتامین‌های B ایفا می‌کند. به‌همین دلیل وظایف این ویتامین در بدن بسیار حیاتی است و طبیعتا کمبود آن عوارض بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. بدن ما قادر به تولید ویتامین 2B نیست و تنها مقدار کمی از این ویتامین را در کبد، قلب و کلیه‌ها ذخیره می‌کند. ما برای تامین نیازهای خود باید مقادیر کافی از منابع غذایی ویتامین B2 را به صورت روزانه دریافت کنیم.

منابع غذایی ویتامین B2:

لبنیات به‌ویژه شیر و ماست سرشار از ویتامین B2 هستند. جگر، قلوه، گوشت گاو و تخم مرغ نیز منابع غذایی خوبی برای این ویتامین به‌شمار می‌روند. با گنجاندن مواد غذایی گیاهی همچون قارچ، بادام، کینوا و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج در رژیم غذایی نیز، نیاز شما به ویتامین 2B کاملا برطرف می‌شود.

البته نحوه نگهداری و مصرف مواد غذایی نیز اهمیت دارد. به‌طور مثال این ویتامین در مواجهه با نور از بین می‌رود. همین موضوع باعث شده شیر را در ظروف شیشه‌ای بسته بندی نکنند. به‌علاوه، از آنجایی که ویتامین B2 محلول در آب است بخش زیادی از محتوای ریبوفلاوینی مواد غذایی در هنگام پختن با آب، بخار پز کردن و یا قرار دادن در مایکروویو از دست می‌رود.

پس باید در نحوه نگهداری و مصرف مواد غذایی دقت بیشتری نماییم تا ریز مغذی‌های آن حفظ شود.

به‌طور کلی کمبود ریبوفلاوین شایع نیست و می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع مقادیر مورد نیاز بدن را تامین کرد.

با این حال در بعضی افراد به دلیل شرایطی که دارند احتمال کمبود بیشتر است:

ورزشکارانی که گیاهخوار هستند، به ویژه گیاهخواران مطلق که از مصرف لبنیات و تخم مرغ نیز اجتناب می‌کنند.

مادران باردار، زنان شیرده و کودکانی که به ندرت گوشت و محصولات لبنی مصرف می‌کنند. کمبود ریبوفلاوین در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر پره اکلامپسی (فشار خون بالای دوران بارداری) شود.

افرادی که به‌هر دلیل محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند.

عوارض کمبود ویتامین B2:

اختلالات پوستی شایع‌ترین عوارض کمبود ویتامین B2 هستند. زخم‌های گوشه دهان، تورم و ترک خوردن لب‌ها و ریزش مو یکی از نشانه‌های کمبود این ویتامین است و در موارد شدیدتر، کمبود B2 باعث مشکلات سیستم عصبی، کم‌خونی و کاتاراکت می‌شود.

همچنین کمبود شدید این ویتامین متابولیسم دیگر ریزمغذی‌ها به‌ویژه دیگر ویتامین‌های گروه B را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کلام آخر!

سعی کنید نیازتان به ویتامین‌ها و مواد معدنی را با داشتن یک رژیم غذایی کامل و متنوع تامین کنید. اگر به هر دلیلی رژیم غذایی شما دچار کمبود است و یا در جذب ریز مغذی‌ها مشکل دارید برای تامین نیازتان از مکمل‌های غذایی کمک بگیرید.