تمام واکسن‌ها، از طریق تحریک تولید پادتن به سیستم ایمنی بدن ما یاد می دهند که چگونه در برابر ویروس واقعی از خود دفاع کنیم.

پس در هنگام تزریق واکسن، سیستم ایمنی ما باید تجهیزات کافی برای تولید پادتن و ایمنی‌زایی را در اختیار داشته باشد.

تجهیزات سلول‌های ایمنی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها هستند.

هدف ما این است که این ترکیبات را در ابتدا از رژیم غذایی تامین کنیم. در صورتیکه نیازهای ما از طریق رژیم غذایی قابل تامین نباشد مصرف مکمل‌ها ضروری می‌شود.

پس در قدم اول یک رژیم غذایی سالم و کامل را حداقل از 2-3 هفته قبل از تزریق واکسن رعایت کنید.

اگر سن شما بالای 60 سال است، کمبود دارید و یا به هر دلیلی رژیم غذایی کاملی ندارید از 2-3 هفته قبل از تزریق واکسن، مصرف یک مکمل مولتی ویتامین مینرال را شروع کنید و تا تزریق دوز دوم واکسن آن را ادامه دهید.

در ادامه به مهم‌ترین ترکیبات مورد نیاز برای عملکرد سیستم ایمنی و مواد غذایی‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سلنیوم:

این ماده معدنی خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و برای تقویت و عملرد طبیعی سیستم ایمنی ضروری است. مغزها، غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو و دیگر گوشت‌ها سرشار از سلنیوم می‌باشند.

روی:

از اجزای اصلی سلول‌های ایمنی  که در گوشت قرمز، گوشت پرندگان، لوبیاها و مغزها به فراوانی یافت می‌شود.

ویتامین A:

یک ویتامین محلول در چربی ضروری است که با مصرف مقادیر کافی از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی، میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، طالبی و انبه نیاز بدن تامین می‌شود. جگر و تخم‌مرغ نیز منابع حیوانی ویتامین A می‌باشند.

ویتامین C:

این ویتامین آنتی اکسیدانی نقش مهمی در عملکرد طبیعی سلول‌های ایمنی ایفا می‌کند. فلفل دلمه‌ای، مرکبات، کیوی و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین E:

روغن‌های گیاهی، مغزها و جوانه غلات منابع خوب ویتامین E به شمار می‌روند.

ویتامین D:

این ویتامین نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی ما ایفا کرده و اثرات ضد التهابی دارد. مصرف روزانه 1000 واحد و یا ماهیانه 50.000 واحد مکمل ویتامین D برای پیشگیری از کمبود این ویتامین ضروری است. کفایت ویتامین D در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی از جمله کرونا و بیماری‌های مزمن اثبات شده است.

پروتئین‌:

پروتئین‌ها ساختمان سلول‌های ایمنی را تشکیل می‌دهند و برای عملکرد طبیعی این سلول‌ها ضروری می‌باشند. انواع گوشت‌ها، لبنیات، حبوبات، سویا و تخم مرغ، پروتئین مورد نیاز ما را تامین می‌کند.