رشد کودک شما طبیعی است؟ کودکتان کم وزن است یا اضافه وزن دارد؟ اگر وزن فرزند شما پایین‌تر و یا بالاتر از حد نرمال است، حتما یکی از دلایل آن، نخوردن میان وعده‌های سالم و یا خوردن بیش از حد تنقلات ناسالم می‌باشد. اهمیت میان وعده، اگر بیشتر از وعده‌های غذایی اصلی نباشد کمتر از آن نیست! در این مقاله ویژگی‌ میان ‌وعده‌های مناسب برای کودکان را مرور می‌کنیم.

فواید خوردن میان وعده سالم و مقوی برای کودکان

1)خوردن منظم میان‌ وعده‌ها باعث طبیعی شدن متابولیسم می‌شود و به این ترتیب وزن در یک محدوده سالم قرار می‌گیرد.

2) از پرخوری کردن کودک جلوگیری می‌کند و اشتهایش برای غذاهای چرب و ناسالم کمتر می‌شود.

3) در آخر اینکه اگر کودکتان کم وزن است و رشدی پایین‌تر از حد طبیعی دارد، میان وعده یکی از بهترین زمان‌هایی است تا بتواند مواد غذایی مقوی را دریافت کند.

چه گزینه‌هایی برای میان وعده داریم؟

میوه‌های تازه و خشک

لبنیات به‌ویژه شیر و ماست

آجیل و دانه‌های روغنی مانند کنجد

تخم مرغ

این مواد غذایی گزینه‌های خیلی خوبی برای میان وعده‌ها هستند. شما می‌توانید با این مواد غذایی ترکیب‌های خیلی خوشمزه و جذابی تهیه کنید تا برای کودک جذاب باشد. البته انتخاب هر کدام بستگی به وزن کودک دارد. اگر کم وزن است غذاها باید پر کالری باشند و طبیعتا اگر کودک اضافه وزن دارد باید از میان وعده‌های کم کالری و سیر کننده استفاده نمایید.

کودک کم وزن:

اگه فرزندتان کم وزن است شیر پرچرب، میوه‌ها، مغزها و خرما را با هم میکس کنید تا این معجون پرکالری و مقوی را بعنوان عصرانه‌اش مصرف کند. به‌جای کیک‌ و بیسکوییت، میوه‌های خشک و مغزها را در دسترس قرار دهید، چون هم مقوی هستند و هم کالری بالایی دارند. غذاهای انگشتی مثل تکه‌های کوچک نان تست با پنیر، ساندویچ تخم مرغ، تکه‌های موز آغشته به کره بادام زمینی، بستنی‌های یخی میوه‌ای، اوتمیل‌ها و سالاد میوه هم میان وعده‌های خیلی خوبی هستند.

بیشتر بدانید: دلایل و درمان کوتاه‌قدی در کودکان

کودک اضافه وزن و چاق

اگر کودک شما اضافه وزن دارد مهم‌ترین کاری که شما بعنوان والدین باید انجام دهید این است که تنقلات پر کالری و ناسالم مثل چیپس و پفک، شکلات، بستنی و فست فودها را اصلا نخرید تا در دسترس فرزندتان نباشد. در عوض او را تشویق کنید تا در ساعات مشخصی از روز، شیر کم چرب، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل هویج را در قالب میان وعده مصرف کند تا جلوی اشتهایش گرفته شود. خودتان هم در خوردن این میان وعده‌ها همراه شوید تا کودک احساس تنهایی و تنبیه شدن نداشته باشد.

شما میتوانید میوه‌ها و سبزیجات (خیار، هویج، ساقه کرفس و…) رو مربعی خرد کنید و داخل سیخ‌های چوبی قرار دهید تا با ظاهر قشنگترش، برای کودک جذاب شود.

زمان مصرف میان وعده‌ها

علاوه بر نوع میان ‌وعده‌های مناسب برای کودکان، زمان مصرف آن‌ها نیز بسیار مهم هستند. تلاش کنید تا عادت خوردن میان وعده‌ را در ساعات مشخصی از روز (بین صبحانه و نهار- بین نهار و شام- بعد از شام) در کودک شکل دهید. فراموش نکنید که همراهی شما با کودک در شکل گیری این عادت نقش مهمی دارد.