ویتامین‌های گروه B برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ضروری هستند. شاید بتوان گفت که از بین این ویتامین‌ها، بیوتین (B7) و پانتوتنیک اسید (B5) بیشترین تاثیر را دارند. کمبود بیوتین و پانتوتنیک اسید باعث نازک شدن مو، ریزش مو، خشکی و افتادگی پوست و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود و دریافت مقادیر مناسبی از این دو ویتامین در برطرف کردن عوارض کمبود موثر است.

در این مقاله می‌خواهیم به تاثیر بیوتین (B7) و پانتوتنیک اسید (B5) در رشد مو و جلوگیری از ریزش مو بپردازیم.

پانتوتنیک اسید چگونه به تقویت موها کمک می‌کند؟

به‌دلیل نقش موثر پانتوتنیک اسید در تقویت فولیکول‌های مو و سلول‌های پوست، بسیاری از مکمل‌ها و فرآورده‌های پوست و مو حاوی این ویتامین هستند. پانتوتنیک اسید باعث افزایش فاکتورهای موثر در تکثیر و رشد موها شده و بقای این سلول‌ها را افزایش می‌دهد. این ویتامین آغازگر و طولانی کننده فاز آناژن (رشد) است و باعث کاهش فاز کاتاژن (توقف رشد) در مو می‌شود. به‌همین دلیل از ریزش مو جلوگیری و رویش مجدد موها را تسهیل می‌کند.

همچنین پانتوتنیک اسید آب‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد و با خاصیت ضد التهابی، باعث تسکین درماتیت و راش‌های پوستی می‌شود. این ویتامین به ترمیم و احیای سریع‌تر آسیب‌های پوستی نیز کمک می‌کند.

نقش بیوتین در پیشگیری از ریزش مو چیست؟

این ویتامین باعث تحریک تولید و بهبود ساختار کراتین می‌شود. کراتین مهم‌ترین پروتئین موجود در ساختار پوست، مو و ناخن‌ها است. به‌همین دلیل کمبود بیوتین منجر به نازکی، ضعیف شدن و ریزش مو می‌شود و مصرف مکمل آن در حفظ استحکام و تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو موثر است.

همچنین بیوتین با تاثیر بر پروتئین کراتین، باعث حفظ سلامت پوست شده و به درمان اختلالات پوستی (از جمله راش‌های پوستی، درماتیت و بعضی از انواع آکنه‌ها) کمک می‌کند. نازک شدن و شکنندگی ناخن‌ها از دیگر عوارض کمبود بیوتین است و مصرف مکمل آن باعث سفتی، استحکام و رفع شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: اگر می‌خواهید پوست و مویی زیباتر داشته باشید

با این توضیحات به دلیل نقش بیوتین (B7) و پانتوتنیک اسید (B5) در تقویت پوست و مو، دوزهای بالای این دو ویتامین چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد مجدد موها کمک می‌کند.