داشتن پوست و مویی سالم و زیبا برای همه ما مهم است، چرا که پوست و مو نقش زیادی در زیبایی دارد. همچنین پوست مانند یک سپر بزرگ از بدن در برابر بیماری‌ها دفاع و از ورود میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

برای رسیدن به این هدف باید ابتدا بدانیم که به چه ترکیباتی نیاز داریم تا از طریق یک رژیم غذایی سالم و کافی مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار پوست و مو قرار دهیم.

در این مقاله نیازهای تغذیه‌ای پوست و مو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

ویتامین C:

ویتامین C باعث تحریک کلاژن سازی در پوست می‌شود. به این تریتب از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی، این ویتامین روند پیری سلول‌های پوست را آهسته کرده و در حفظ جوانی پوست موثر است.

مرکبات و آب مرکبات (مانند آب پرتقال) بیشتری بخورید تا ویتامین C مورد نیازتان تامین شود. سایر منابع ویتامین C نیزتوت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کیوی و اسفناج می‌باشد.

ویتامین E:

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی محلول در چربی است که با پاکسازی رادیکال‌های آزاد از پیری پوست جلوگیری می‌کند. روغن‌های گیاهی سرشار از ویتامین E هستند. آجیل و مغزهایی مانند بادام، فندق و تخمه آفتابگردان نیز منابع خوب این ویتامین به شمار می‌روند.

شما می‌توانید از کرم‌های موضعی حاوی ویتامین‌های E و C نیز استفاده کنید.

ویتامین D مصرف کنید:

یکی از دلایل خشکی پوست کمبود ویتامین D می‌باشد. همچنین با توجه به خاصیت ضد التهابی این ویتامین، دریافت کافی آن در پیشگیری از بروز بیماری‌های پوستی موثر است. از آنجایی که ویتامین D منبع غذایی کافی ندارد نیاز به این ویتامین باید از طریق مکمل تامین شود. بزرگسالان روزانه 1 عدد قرص 1000 واحدی و یا ماهیانه 1 عدد پرل 50,000 واحدی ویتامین D مصرف کنند.

زینک (روی):

این عنصر نقش مهمی در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن داشته و ترمیم کننده زخم‌ها و آسیب‌های پوستی می‌باشد. کمبود زینک از دلایل ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها به شمار می‌رود. انواع گوشت‌ها، شیر، آجیل‌ها و تخم مرغ سرشاز از زینک هستند.

اگر رژیم غذایی شما ناکامل است می‌توانید از مکمل‌های زینک نیز کمک بگیرید.

بیوتین:

یکی از ویتامین‌های موثر در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن بیوتین است. شما می‌توانید با دریافت زرده تخم مرغ، جگر، تخمه آفتابگردان و محصولات حاوی سویا از منابع غذایی این ویتامین بهره مند شوید.

پروتئین کافی دریافت کنید:

برای داشتن پوست و مویی سالم و شاداب به پروتئین کافی نیاز دارید. مصرف پروتئین‌ها باعث حفظ استحکام و یکپارچگی پوست و مو شده و از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری می‌کند.

پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت‌ها و پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات و سویا نیاز شما را به این درشت مغذی ضروری را تامین و به ساخت کلاژن (فراوان‌ترین پروتئین در پوست) کمک می‌کند. در کنار رژیم غذایی، دریافت مکمل‌های حاوی کلاژن نیز موثر هستند.

 آب‌رسانی به پوست را افزایش دهید:

مصرف کافی آب و سبزیجات برای حفظ رطوبت پوست ضروری است.

بیشتر بدانید: با نوشیدن آب سالم بمانیم

هیالورونیک اسید نیز ترکیبی طبیعی است که باعث افزایش آبرسانی به پوست می‌شود و در مکمل‌های غذایی وجود دارد.

مراقب تغییرات وزن خود باشید:

کاهش یا افزایش وزن ناگهانی، همچنین تغییرات مکرر وزن باعث آسیب به پوست و مو می‌شود. تلاش کنید وزنتان در یک محدوده مناسب حفظ شود. از رژیم‌های خودسرانه و سخت بپرهیزید چرا که باعث کمبود ویتامین‌ها شده و خشکی پوست و ریزش مو را به دنبال دارد.

بیشتر بدانید: وزن ایده آل خود را محاسبه کنید

در کنار این توصیه‌ها روتین مراقبت از پوستتان را حفظ کنید. استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب توصیه می‌شود.